SkiFever.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
SkiFever Forum narciarskie O nartach na nartach - sprzęt, jazda, zdrowie. Jak dobrać i kupić narty. Odp: Taliowanie , radius , promień skrętu , sztywność narty co to takiego ?
Witamy, Gościu
Username: Password: Zapamiętaj mnie
Słowa kluczowe
  • Strona:
  • 1

TEMAT: Odp: Taliowanie , radius , promień skrętu , sztywność narty co to takiego ?

Odp: Taliowanie , radius , promień skrętu , sztywność narty co to takiego ? 13 Maj 2011 21:08 #1514

  • decentski
  • ( Admin )
  • decentski's Avatar
  • Offline
  • Moderator
  • Ski or not to ski :)
  • Posty: 3313
  • Otrzymane podziękowania:
    2601
TALIOWANIE

Taliowanie określa głębokość wcięcia bocznego narty. W katalogach przeważnie podawane jest w postaci trzech cyfr określających kolejno: szerokość narty w milimetrach w najszerszym miejscu na dziobie, najwęższym pośrodku narty i najszerszym na piętce. Przykładowo taliowanie 110-60-100 oznacza, że szerokość narty w dziobie wynosi 110mm, w talii (pod butem) 60mm i na piętce 100mm. Taliowanie wraz z długością wpływają na fabryczny (deklarowany przez producenta) promień skrętu.

Kształt wcięcia bocznego narty zwykle ma kształt wycinka elipsy bądź paraboli, lub też inny zbliżony. Narty przeznaczone do spokojnej jazdy przeważnie mają kształt wycięcia bardziej zbliżony do fragmentu okręgu, natomiast bardziej sportowe modele (przeznaczone do jazdy z dużymi kątami zakrawędziowania) mają kształt bardziej eliptyczny.

PROMIEŃ SKRĘTU

Jest to promień okręgu, którego wycinkiem jest krawędź narty. Jest on podawany w metrach. Im mniejszy promień tym narta jest bardziej zwrotna, ale też mniej stabilna przy dużych prędkościach. Narta o dużym promieniu i dodatkowo sporej sztywności jest stabilna w szybkiej jeździe, ale za to ciężka w manewrowaniu.

SZTYWNOŚĆ

Sztywność konstrukcji narty wraz z promieniem narty determinuje jej przeznaczenie. Najsztywniejszymi modelami są zwykle narty sportowe, najbardziej miękkie są te przeznaczone dla początkujących.

SZTYWNOŚĆ PODŁUŻNA

Zwykle nazywana po prostu sztywnością narty. Określa siłę jaką trzeba użyć do ugięcia narty. Niestety - nie istnieją zunifikowane wskaźniki sztywności narty (numery przy nazwach nart zwykle nie mają przełożenia na ich faktyczną sztywność). Im narta sztywniejsza, tym większej siły trzeba użyć, żeby ją równomiernie docisnąć do podłoża.

SZTYWNOŚĆ POPRZECZNA

Jest to odporność narty na odkształcenia skrętne pod wpływem sił działających na jedną z krawędzi (np. w czasie skrętu). Mała sztywność poprzeczna powoduje skręcanie się narty, co może powodować ześlizgiwanie się narty na zewnątrz skrętu. Sztywna poprzecznie narta dobrze sprawdza się w skrętach ciętych i w twardych warunkach. Wymaga jednak doświadczonego narciarza.

Źródło pl.wikipedia.org/wiki/Narty_zjazdowe


Ja jestem ciekaw jak jest liczony promień bo jeżeli weźmiemy nartę i postawimy na krawędzi to ona nie będzie na całej swej długości dotykać śniegu dopiero pod naszym ciężarem narta się ugnie i całą krawędzią dotknie podłoża i teraz czy promień jest liczony dla narty położonej na płask czy już zakrawędziowanej i ugiętej a co lepsi potrafią ją wygiąć jeszcze bardziej i zawęzić promień obrazek może wyjaśni o co mi chodzi

image007.jpg


Pierwsza na narta to ta położona na płask druga już postawiona na krawędzi widać o ile zmienia się promień

Pozdrawiam
www.skifever.pl/forum

Zostań naszym Reporterem napisz jaka jest pogoda, warunki na stoku, zrób zdjęcia i wyślij swój materiał na:
e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
T-Mobile: +48 664 128 339

Warunki na stokach
Filmy narciarskie
Sprzęt narciarski
Roooooobiiiieeeee startupy, prosto z kanapy
Internety robie imponuje Tobie, internet robię
Ostatnio zmieniany: 05 Sty 2014 19:06 przez decentski.
Aby napisać posta prosimy o założenie konta lub zalogowanie się.
Za tę wiadomość podziękował(a): Łysy

Odp: Taliowanie , radius , promień skrętu , sztywność narty co to takiego ? 30 Lis 2011 13:46 #4860

  • SKI21
  • ( Użytkownik )
  • SKI21's Avatar
  • Offline
  • Ski Level: 2
  • Posty: 42
  • Otrzymane podziękowania:
    50
Myślę , że odpowiedzią na pytanie decentski'a byłaby mała lekcja historii.

jako punkt przełomowy zakładam 3 złote medale J.C. Killy'ego na Olimpiadzie w Grenoble. Wprawdzie technikę krawędziową zapoczątkowano wcześniej, ale to właśnie Jasio na tym najlepiej zarobił. od tych czasów trenerzy uczyli zawodników jedynie jazdy na krawędziach, czas ich gonił. Technika Kristianii była hołubiona przez dziadka Joubert'a i przyszła do PL za sprawą dominacji ENSA'y na rynku szkolenia. Tak więc te dwie techniki istniały oddzielnie, jedna dla zawodników , druga dla reszty Świata. Byłoby tak nadal, gdyby jeden gość nie wpadł na to, że na nartach trzeba zarobić więcej, czyli coś ogłosić. Wymyślił, że zbyt dużo pracy trzeba włożyć (umiejętności jazdy) w ugięcie narty w łuk (co pokazuje na rysunku decentski), żeby narta weszła w skręt. Postanowił więc wyciąć boki nart, tak by przy minimalnym wysiłku przechylenia kolan, uzyskano efekt , który osiąga zawodnik ciężką pracą. Ale, żeby na tym zarobić trzeba to "opakować", więc dokleił do tego nazwę "Carving". Żeby jeszcze lepiej sprzedać towar, oświadczył, że to "wynalazek" i dodał "specjalne" techniki jazdy, nawet bez kijków.
Ludek to kupił i "Carving Rules !!"
Gwoli wyjaśnienia pytań kolegi , każdy zawodnik potrafi skręcać "carvingowo" na każdych nartach, nawet tych klepach z 1936 roku, bo to sprawa techniki nie narty. Narty taliowane robią to dużo łatwiej i żeby tą łatwość oszacować wprowadzono parametr R. Uginanie jej poszerza jej wachlarz możliwości skrętnych, gorzej z jazdą dłuższymi łukami. Tak więc po latach szału, dobrzy narciarze kupują z dużym R (rzędu 24M) a R-10 osiągają techniką jazdy. Gorzej z tymi co sobie z tym nie radzą i jeżdżą takim R jakie dała fabryka.... ale to tylko moje zdanie.

Decentski, R jest liczona przy płasko położonej narcie.



pozdrawiam
Mazby - Ski21
Zapraszam na kurs Nauki Jazdy metodą SKI21
www.skifever.pl/spolecznosc/events/viewe...nartach-metoda-ski21

kursnarciarski.prv.pl/
Ostatnio zmieniany: 30 Lis 2011 14:51 przez SKI21.
Aby napisać posta prosimy o założenie konta lub zalogowanie się.
Za tę wiadomość podziękował(a): decentski, Łysy

Odp: Taliowanie , radius , promień skrętu , sztywność narty co to takiego ? 17 Sty 2012 02:39 #5443

  • Adam
  • ( Użytkownik )
  • Adam's Avatar
  • Offline
  • Ski Level: 1
  • Posty: 2
  • Otrzymane podziękowania:
    3
R jest po prostu ksztaltem narty, czyli liczone jest przy plaskiej narcie

Pozostale tezy sa jednak dyskusyjne. Tradycyjne slalomki sprzed 20 lat mialy promien skretu rzedu 45 m. Mozna na nich jezdzic na krawedziach, ale trudno nazwac to jazda carvingowa.

Dlatego 24 m to ciagle mocno taliowana narta z historycznej perspektywy. Damska gigantka ma w tym sezonie pewnie min 23m, meska 27m. Zeby na takiej narcie o promieniu 24 m wyciac skret 10m trzeba by ja postawic pod katem 65-70 st. To wysrubowany poziom zawodniczy dzis. 20 lat temu nikt tak nie jezdzil.

Oczywiscie carving powstal jako narta rekreacyjna w odpwiedzi na latwosc prowadzenia jaka zaoferowal snowboard. Ale jak mlody Bode Miller poszedl sie na takich rekreacyjnych nartach scigac w zawodach, szybko zrobiono mocno taliowne narty w wariancie wyczynowym. Takie narty daja realna przewage rowniez najlepszym. Wiec taliowane narty kupil nie tylko lud, ale i zawodnicy.

Prawda jest ze wielu dobrych narciarzy jezdzi dzis na nartach o R rzedu 24m, czyli po prostu jezdzi na gigantowych nartach. Czesc dobrych narciarzy jezdzi na takich nartach dlatego, ze sciga sie na amatorskich zawodach (na ktorych zawsze jezdzi sie gigant, nigdy slalom). Mimo, ze da sie na takich nartach wyciac skret 10m ( jak sie bdb jezdzi ), to nie da sie wyciac skretu 6-7m. Na pewno narty gigantowe 24m nie sa idealne do jazdy krotkim skretem czy do jazdy po muldach. Czyli przesadnie uniwersalne takie narty nie sa.
Aby napisać posta prosimy o założenie konta lub zalogowanie się.
Za tę wiadomość podziękował(a): Łysy
  • Strona:
  • 1

SKI szkoła

Reklama

Facebook

SKI Kontakt

Jesteś na stoku wydarzyło się coś ciekawego poinformuj innych narciarzy o panujących warunkach na stoku.

Prześlij zdjęcia Napisz klika słówNapisz jakie panują warunki

Zostań naszym Reporterem napisz jaka jest pogoda, warunki na stoku, zrób zdjęcia i wyślij swój materiał na:

reporter@skifever.pl

T-Mobile: 664 128 339

Opłata za MMS i SMS wg stawek operatora.